Obserwuj nas:

Odstąpienie od umowy zawartej na odległość

Prawo cywilne,Prawo gospodarcze
Odstąpienie od umowy zawartej na odległość

Dzisiaj większość spraw organizujemy przez Internet. Zawieranie umów na odległość to dla wielu osób standard. Robimy zakupy, czy korzystamy z różnych usług on-line. Nie każdy jednak wie, że w tych przypadkach również przysługuje nam możliwość odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem stacjonarnym. Co na to przepisy i regulaminy? Czy można kupić, zastanowić się i oddać produkt lub zrezygnować z usługi? Wszystkiego na ten temat dowiesz się, czytając dalej.

W jakich wypadkach można odstąpić od umowy zawartej na odległość?

Odstąpić od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, i tym samym skorzystać z prawa do zwrotu towaru, można w ciągu 14 dni np. w przypadku umów związanych z dokonywaniem zakupów przez Internet lub  umów o świadczenie usług cyfrowych (zakup filmów z VOD, kursów online, ebooka itp.). Jako że zakup był dokonywany na odległość, będąc konsumentem, dostajesz czas, aby sprawdzić zamówiony towar. Natomiast jeżeli konsument zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo wycieczki, termin do odstąpienia od umowy wynosi 30 dni.

Ważne: Jeśli istnieje ryzyko, że zamówioną rzecz będziesz chciał zwrócić, nie możesz przez przysługujący Ci okres, używać jej tak, jak normalnie byś to zrobił. Możesz ją wypróbować tylko w taki sposób, jak zrobiłbyś to w sklepie stacjonarnym. Jeżeli zaś podczas przysługującego Ci czasu, użyjesz zamówionej rzeczy, to nadal możesz skorzystać z prawa do zwrotu towaru, ale sprzedawca może obciążyć Cię kosztami związanymi z przywróceniem do idealnego stanu zamówionego przedmiotu.

Przykład: Wyobraź sobie, że kupiłeś w sklepie internetowym kosiarkę. Użyłeś jej tak, jak używa się kosiarki. W okresie 14 dni od zakupu skosiłeś ogródek. Nadal masz prawo, aby odstąpić od umowy, ale jak już to było wspomniane wcześniej, możesz w takim wypadku zostać obciążony kosztami czyszczenia tego urządzenia.

Pewnie zastanawiasz się teraz nad tym, czy byłoby tak samo w przypadku, kiedy przedmiotową kosiarkę kupiłbyś w sklepie stacjonarnym?

Nie. Niestety nie możesz odstąpić od umowy tak, jak w przypadku  zakupu przez sklep internetowy. Jako konsumenci nie mamy prawa do zwrotu towaru zakupionego  w sklepach stacjonarnych. W sklepie stacjonarnym to sprzedawca decyduje indywidualnie, czy taki zwrot przyjmie, czy też nie. W Internecie jest inaczej.

Zwrot towaru – obowiązujące terminy

Kiedy mówimy o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość, to pewnie już pamiętasz, że na odstąpienie od umowy masz 14 dni od otrzymania towaru zamówionego przez Internet lub od zakupu produktu  od akwizytora, który był uprzednio umówiony z Tobą na wizytę (np. przy zakupie wielofunkcyjnego urządzenia kuchennego).

Ten okres wydłuża się do 30 dni, gdy umowa została zawarta podczas nie umówionej wizyty lub podczas wycieczki.

Pamiętaj jednak, że w sytuacji, gdy nie zostałeś poinformowany o możliwości odstąpienia od umowy, możesz to zrobić w przeciągu kolejnych 12 miesięcy. Jeśli w tym czasie otrzymasz taką informację, wtedy od tej daty przysługuje Ci prawo do odstąpienia i zwrotu towaru we wspomnianym już terminie 14 lub 30 dni.

Co istotne? Sprzedawca zawsze musi wskazać konsumentowi, które koszty związane ze zwrotem towaru będzie musiał ponieść gdyby odstąpił od umowy. I uwaga! Informacja ta powinna być przekazana w sposób jasny i zrozumiały już na etapie składania propozycji zawarcia umowy. 

Forma i skutek odstąpienia od umowy zawartej na odległość

Forma odstąpienia od umowy nie jest dokładnie sprecyzowana, może więc być dowolna. Jednak z racji tego, że to dokument, dobrze zrobić to na piśmie, samemu formułując treść odstąpienia. Można skorzystać też z gotowych formularzy dostępnych w Internecie. Wiele sklepów wraz z zamawianym towarem wysyła również takie gotowe pisma, które po wypełnieniu dołącza się do odsyłanego towaru. Jeśli właśnie dokonałeś zakupu i chcesz zwrócić towar, sprawdź przesyłkę, bo prawdopodobnie znajdziesz tam gotowy formularz.

Od umowy można również odstąpić za pomocą wiadomości e-mail, ważne jest, aby poprosić o wiadomość zwrotną, potwierdzającą otrzymanie naszego maila.

Skutek odstąpienia od umowy zawartej na odległość

Jeśli mowa o skutkach odstąpienia od umowy, to można tę okoliczność rozpatrywać na kilka sposobów. Zajmiemy się najpierw tymi, jakie dotyczą Ciebie, jako konsumenta.

Odstępując od umowy, masz obowiązek odesłać zwracany towar w przeciągu 14 dni, od dnia złożenia wspomnianego dokumentu. Termin zwrotu nie obowiązuje, jeśli to sprzedawca zadeklarował osobisty odbiór towaru. Ma to zwykle miejsce w przypadku rzeczy o dużym gabarycie.

Musisz też pamiętać, że wraz z odstąpieniem od umowy rozwiązywane są wszystkie dodatkowe umowy związane z danym zakupem, np. kiedy kupiłeś telewizor z dodatkowym ubezpieczeniem, to wraz z jego zwrotem, umowa ubezpieczenia również jest rozwiązywana.

Sytuacja, kiedy to sprzedawca odstępuje od umowy

Skutki odstąpienia od umowy, jakie dotyczą sprzedawcy, wiążą się natomiast ze zwrotem wszystkich, poniesionych przez Ciebie, jako konsumenta, kosztów – kwota, jaka została zapłacona za zamówiony towar plus koszty przesyłki. Musisz jednak wiedzieć, że jeśli chodzi o koszty przesyłki, to zawsze jest zwracana najniższa jej cena. Jeśli więc zamawiając, wybrałeś droższą opcję dostawy, to różnica nie zostanie Ci zwrócona.

Pieniądze zwracane są w taki sam sposób, w jaki została dokonana płatność, np. kiedy płaciłeś z własnego konta bankowego, to na ten sam numer zostaną zwrócone pieniądze. Sposób zwrotu może zostać zmieniony, ale tylko w porozumieniu z Tobą.

Przedsiębiorca na dokonanie zwrotu ma 14 dni od dnia otrzymania Twojego odstąpienia. Może jednak wydłużyć ten czas i zwrócić pieniądze dopiero w momencie, kiedy Ty odeślesz mu zwracany towar lub kiedy otrzyma potwierdzenie nadania zwrotnej przesyłki.

Kiedy nie można odstąpić od umowy?

Choć większość zakupów dokonanych na odległość obejmuje możliwość zwrotu towarów, to w niektórych przypadkach nie można tego zrobić. Dotyczy to przykładowo  następujących sytuacji:

  • Zakupiony przedmiot był robiony na Twoje zamówienie (np. płaszcz szyty na miarę, personalizowane jeansy, obraz Twojego kota).
  • Kupiłeś towar z krótkim terminem przydatności (np. nabiał, owoce).
  • Przedsiębiorca w pełni wykonał swoją usługę przed terminem, w jakim mógłbyś odstąpić od umowy (np. korepetycje udzielane on-line).
  • Kiedy cena zakupionej rzeczy zależna jest od wahań na rynku, np. sprzedaż waluty obcej.
  • Kupiłeś alkohol, którego cena rynkowa może się zmieniać, a zamówiony towar może być Ci dostarczony dopiero po upływie 30 dni.
  • Kiedy zamówiłeś towar, który po dostarczeniu został nieodłącznie połączony z innymi rzeczami (np. paliwo do samochodu).
  • Kupiłeś towar, który po otwarciu nie może być ponownie sprzedany ze względów higienicznych, czy bezpieczeństwa (np. soczewki kontaktowe).
  • Kiedy jako konsument, wyraźnie zażądałeś, aby sprzedawca przyjechał do Ciebie pilnie w celu naprawy zamówionego towaru. Każda inna naprawa lub konserwacja, która nie była „pilna”, sprawia, że nadal możesz zwrócić towar.

Wszystkie wymienione wcześniej elementy związane z odstąpieniem od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa reguluje ustawa o prawach konsumenta, w szczególności artykuły: 27, 28, 29, 30, 32, 33, 35, 36, 37 i 38.

Podsumowując

Być może zastanawiasz się jeszcze nad tym, jak liczyć termin na złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy, jeśli w międzyczasie przypadają święta lub dzień wolny?

Otóż nie ma znaczenia, że po drodze występują święta lub dni wolne. Termin liczy się według dni kalendarzowych.Teraz już wiesz, że odstąpienie od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa jest możliwe. Jak widzisz, zwrot towaru zamówionego na odległość nie jest skomplikowany i w większości przypadków możesz z niego korzystać, trzymając się podanych terminów. Nic dziwnego, że możliwość skorzystania z prawa do namysłu czyni zakupy internetowe bardzo popularnymi. Sprzedawca zwiększa swoje szanse na skuteczną sprzedaż, licząc się z opcją zwrotu. A konsument zyskuje okazję do zastanowienia się i rezygnacji z posiadanego towaru.

Tagi:

Udostępnij: